Plovila so povezana s strastjo, ljubeznijo, svobodo in poletnimi užitki, dvakrat na leto pa lastnike plovil čaka tudi odgovorno in zahtevno delo priprave plovila na zimo oziroma na novo sezono. Spomladi je treba čoln ali jadrnico »zbuditi« iz zimskega spanca, preveriti, kakšne posledice je pustila zima, in opraviti vse potrebno, da bo plovba v novi sezoni mirna, varna in zabavna.
Od čolna do jahte
Priprava motornega čolna je odvisna od tega, kje je preživel zimo in kaj vse ste postorili že pred njo, vseeno pa vas čaka nekaj nujnih opravil:
Servisni pregled motorja oziroma »dekonzervacija« in pregled delovanja pogona. Izvenkrmnega motorja se lahko lotite (tudi) sami, večje motorje prepustite pooblaščenim serviserjem. Pred sezono je potrebno poskrbeti za naslednje stvari:
- stanje in nivo olja v motorju in njegovi peti,
- menjava filtra olja,
- stanje in starost svečk,
- stanje cinkovih anod,
- kontrola črpalke goriva,
- menjava filter goriva (po potrebi),
- drenaža vode iz črpalk goriva.
Prav tako poskrbite za pregled senzorja pritiska olja v motorju, termostata vode, zobatega jermena ipd.
Pregled električne napeljave in akumulatorjev. Ob tem preverite tudi delovanje vseh električnih naprav in sistemov:
- varovalk,
- luči,
- črpalk (kalužnih, v sistemu sveže vode, pri stranišču in za odpadne vode),
- alarmov,
- navigacijskih in komunikacijskih naprav,
- sidrnega vitla in podobno.
Preverite spoje, oksidacijo in korozijo pri žicah.
Temeljito čiščenje notranjosti in zunanjosti. Med res temeljitim čiščenjem boste najlažje odkrili morebitne sledi puščanja vode, ostanke olja, razpoke v trupu (osmoza!), odvite vijake, razrahljane ograje, bitve in jeklene pletenice, sledi škode, ki jo povzročijo glodavci, plesen, raztrgane ali razparane blazine in ponjave, trhle lesene dele in še veliko reči, ki jih boste lahko popravili ali zamenjali preden izplujete in vam na odprtem morju povzročijo resne preglavice.
Pri čiščenju vso opremo znosite s plovila, jo temeljito prezračite in operite, notranjost pa posesajte in obrišite z vlažno krpo. V ta del spadata tudi pranje zunanjosti in poliranje oziroma čiščenje tub napihljivih gumenjakov. Ne pozabite pregledati rezervoarja za vodo, če ga plovilo seveda ima.
Čiščenje in vzdrževanje zunanjosti ter pogona. Podvodni del trupa je treba očistiti, obrusiti in po potrebi na novo nanesti zaščitno plast antivegetativnega premaza. Očistiti in zavarovati je treba tudi pogon (propeler), preveriti delovanje plošč trima in stanje pri vsakem podvodnem priključku (odprtine za zajem hladilne vode, kolesce brzinomera, oddajnik globinomera).
Pregled obvezne in varnostne opreme. Preverite, kako je oprema prestala zimo. Poleg vremenskih in drugih okolijskih vplivov, ki lahko poškodujejo opremo, je ključno, da preverite tudi roke trajanja, npr. rok uporabe signalnih raket, rok uporabe rešilnega splava in podobno. Preglejte, preštejte in poskrbite za ustreznost rešilnih jopičev (za otroke in odrasle, preverite samonapihljive jopiče) ter delovanje plavajoče signalne luči.
Preverite tudi stanje in vsebino škatle prve pomoči. Dobro veste, da ste na odprtem morju odvisni sami od sebe, zato je res pomembno, da je prva pomoč v dobrem stanju in da veste, kako se vsebina škatle uporablja.
Vrvi. Brez vrvi na barki ne gre. Vsako leto sonce, voda, sol, mehanska obraba in staranje povzročijo nekaj izgube lastnosti, ki jih vrv mora imeti, zato je pomembno, da jih pred vsako sezono pregledate in po potrebi zamenjate.
Znanje. Če v prejšnji sezoni niste veliko časa preživeli na morju, ne bo škodilo, če poiščete osvežitveni tečaj. To so krajši tečaji, ki jih ponujajo določene šole in so namenjeni utrjevanju znanja. Osredotočajo se prav na teme, ki voditeljem čolnov povzročajo največje težave.
👉 Prisluhnite še spletnemu predavanju o spretnostih in tehnologiji, ki prispevajo k varnosti plovbe.
Razmislite o novi investiciji v varnost plovbe
Pri plovilu je podvodni del trupa najbolj izpostavljen morebitnim poškodbam. Vdor vode v notranjost plovila je možen že med plovbo (ob trku naključnega plavajočega predmeta, drugega plovila, čeri, skale …) in tudi medtem, ko plovilo miruje na privezu v marinah (največkrat izven navtične sezone). Poškodovano plovilo se lahko na odprtem morju potopi v relativno kratkem času – največkrat v minutah in redkeje v urah.