21.11.2024 | 9 min branja | Avto
Nasveti za varno vožnjo v snegu

V Sloveniji in severnih sosednjih državah so lahko zimske vremenske razmere zelo nepredvidljive. Zaradi hribovitega in gorskega sveta se lahko snežna meja hitro spusti pod pričakovano. Prav tako se ugodna vremenska napoved, ki jo preverite pred odhodom v službo ali na dopust, čez dan lahko precej spremeni in vas na poti ujame sneženje. Pomembno je, da poznate posebnosti in priporočila za vožnjo v snegu, in da imate ustrezno zimsko opremo.
Poledenele ceste so s fizikalnega stališča neizprosne
Zakoni fizike pač veljajo za vse enako: na poledeneli oziroma zasneženi cesti je majhno trenje med pnevmatiko in podlago največja težava. Zaradi manjšega trenja pnevmatike izgubijo oprijem in zdrsnejo, s tem pa se bistveno zmanjša učinkovitost nekaterih manevrov:
- speljevanja,
- zaviranja in
- nadzora smeri.
Varna vožnja v snegu: 10 nasvetov in videoposnetek
Vabimo vas, da si najprej ogledate spodnji videoposnetek s koristnimi nasveti za vožnjo v zimskih razmerah, ki zahteva določeno znanje in spretnosti.
1. Povečajte varnostno razdaljo
V letu 2023 je bila premajhna varnostna razdalja vzrok za kar 15 % vseh prometnih nesreč na avtocestah. Na varnostno razdaljo smo premalo pozorni že ob običajnih voznih razmerah; navadno mora biti pri hitrosti 100 km/h varnostna razdalja vsaj 56 metrov, pri hitrosti 130 km/h pa vsaj 72 metrov.
V snežnih razmerah se priporoča, da z 10 pomnožite običajno priporočeno razdaljo. Zakaj? Ker se na zasneženi in poledeneli cesti zavorna pot lahko podaljša tudi do 10-krat, saj je ustavljanje oteženo.
Varnostna razdalja in zavarovanje
Kaj pa, če se zaletite zaradi premajhne varnostne razdalje? Vaše obvezno avtomobilsko zavarovanje krije odškodninske zahtevke za škodo, ki jo s svojim vozilom povzročite tretjim osebam. Vaše kasko zavarovanje pa ponuja finančno varnost, saj zavarovalnica krije škodo na vašem vozilu, s katerim povzročite škodo. Urejeno zavarovanje asistence pa vam nudi pomoč na cesti, ko je npr. vaš avtomobil nevozen.
2. Zmanjšajte hitrost, pospešujte pa počasi
Zmanjšajte hitrost vozila in jo prilagodite razmeram ter stanju na cestišču. Na zasneženem ali poledenelem cestišču se oprijem pnevmatik s cestiščem močno zmanjša. Zaradi slabšega oprijema lahko vozilo hitreje zdrsne, še posebej ob nenadnih spremembah hitrosti ali smeri.
Prav tako pomembno je, da pospešujete počasi in enakomerno. Če pospešujete prehitro, se kolesa lahko zavrtijo v prazno, kar lahko vodi v izgubo nadzora in zdrs vozila.
Zmanjšana hitrost in počasno pospeševanje omogočata boljši nadzor nad vozilom in več časa za odzivanje v primeru nenadnih ovir ali sprememb v prometu.
3. Ročni menjalnik: speljujte v drugi prestavi
Eden najbolj kritičnih trenutkov pri vožnji v snegu je speljevanje. Če imate ročni menjalnik, je pomembno, da se naučite speljevati v drugi prestavi. Tako kolesa dobijo manj moči, kar zmanjša možnost vrtenja koles v prazno na zasneženi površini.
Speljevati je treba počasi, pri nizkih vrtljajih motorja ter z veliko občutka in nežno nogo pri spuščanju sklopke. Preveč plina ter prehiter ali pregrob spust pedala sklopke bosta povzročila, da se bodo kolesa takoj zavrtela v prazno. Če se to zgodi, odvzemite plin in pritisnite na sklopko ter poskusite ponovno, sicer se lahko kolesa zakopljejo v sneg in boste obtičali. Brezglavo dodajanje plina ni rešitev, položaj boste le še poslabšali.
👉 Preden se odpravite na pot, vedno preverite vremensko napoved. Že pred startom lahko preprečite, da bi obtičali v snežnem metežu, preverite pa tudi nasvete za smučarski izlet z avtom.
4. Zaviranje se začne že med vožnjo
Ali ste vedeli, da lahko zavirate z motorjem? Priporočamo, da med vožnjo v snegu hitrosti ne zmanjšujete s pritiskom na zavoro, ali pa vsaj zmanjšajte uporabo zavor in jih vedno pritiskajte nežno. Boljša alternativa zavoram v vožnji na zasneženem cestišču je prestavljanje v nižje prestave in zaviranje z motorjem. Vsakič ko prestavite v nižjo prestavo, dvignite nogo s sklopke čim počasneje.
Zaviranje se lahko na spolzkem cestišču hitro spremeni v nenadzorovano drsenje, saj hiter in močan pritisk na zavore zaradi manjšega trenja povzroči, da:
- se zavorna pot lahko močno podaljša,
- kolesa zablokirajo, gume izgubijo oprijem in avto zdrsne,
- pri zaviranju v ovinku avto zdrsne naravnost iz ovinka,
- se zaradi voznikovih reakcij in vrtenja volana lahko začne vozilo nekontrolirano vrteti.
Danes je na srečo velika večina avtomobilov opremljena s protiblokirnim sistemom (ABS), ki s pomočjo tipal nadzoruje vrtenje koles. V trenutku, ko kolo zablokira in se neha vrteti, sistem ustrezno zmanjša pritisk zavor in s tem omogoči, da se kolo spet začne vrteti, avto pa ostane vodljiv. Vse to se neodvisno od ravnanja voznika dogaja v zelo kratkem času, kar lahko voznik zazna kot rahlo tresenje volana. ABS se odlično obnese na mokrih, poledenelih in zasneženih cestiščih, vseeno pa je treba vedeti, da ni vsemogočen.
Prav zato naj se zaviranje začne že med vožnjo tako, da se po spolzkih podlagah vozite z ustrezno majhno hitrostjo, pravočasno odvzamete plin in pri zaviranju pritisnete tudi na sklopko. Pritisk na zavorni pedal naj bo nežen in z veliko občutka, predvsem pa mora avto ostati v pravi smeri in vodljiv.
Prisluhnite strokovnjaku
Prisluhnite nasvetom Manuela Pungertnika, vodje AMZS Šole vožnje, učitelja vožnje in inštruktorja varne vožnje v Centru varne vožnje na Vranskem, o tem, kako voziti varno v vseh razmerah.
5. Pazljivo pri vožnji navzgor in navzdol
Strma pobočja oz. klanci so lahko zelo nevarni, ne glede na to, ali se vzpenjate ali spuščate. Če se le da, poiščite alternativne poti. Če to ni mogoče, poskusite zavirati le toliko, kolikor je treba, in vozite z zelo nizko hitrostjo.
Pri vožnji navzdol iščite podlago z največ oprijema in čim več zavirajte z motorjem (prestavljanje v nižje prestave). Zavore uporabljajte le, če zavorni učinek motorja ni dovolj. Pomembno je, da prednja kolesa ne zablokirajo, saj boste izgubili nadzor nad vozilom. Če je avto opremljen z ABS, bo ta preprečil zdrsavanje koles. Spuščanje začnite z nizko hitrostjo in uporabljajte prvo ali drugo prestavo, da preprečite blokiranje koles in morebitno pospeševanje vozila.
Pri vožnji v hrib se izogibajte ustavljanju, saj je speljevanje na zasneženem klancu zelo zahtevno. Speljujte z drugo prestavo, če imate to možnost, pri avtomatskem menjalniku pa uporabite način »sneg« (snow mode). Ohranite nizke vrtljaje motorja, le nekoliko višje od prostega teka. Če ne morete speljati, mogoče poskusite tudi vzvratno (če npr. speljujete iz dvorišča) ali izberite manj strm del klanca, če obstaja ta možnost.
Kadar se avto »vkoplje« v sneg, si lahko pomagate z nekaj domačimi rešitvami. Žrtvujte avtomobilske predpražnike, saj bodo gumam ponudili nekaj oprijema in vam pomagali speljati. Če imate majhno zložljivo lopato, lahko tudi odmečete sneg izpod koles. V takem primeru morate biti iznajdljivi in uporabiti vse, kar lahko gumam pomaga zagotoviti oprijem: pesek, veje, deske in podobno. Če se iz snega ne znate rešiti, vam lahko na pomoč priskoči avto asistenca.
👉 Preberite, katera zavarovanja pomagajo, ko vremenske nevšečnosti poškodujejo vaš avto.
6. Pravočasno upočasnite pred ostrim zavojem

Ostri zavoji povečajo nevarnost zdrsa po zasneženi ali poledeneli površini. Ko vozite v snegu, poskusite zapeljati v ovinek čim širše in začnite upočasnjevati vozilo že veliko pred ostrim zavojem. To vam bo omogočilo boljši nadzor nad vozilom.
7. V notranjosti vozila vzdržujte temperaturo 21 °C
Idealna temperatura notranjosti vozila za vožnjo v snegu je 21 °C. Tudi če vas zebe, se bodo stekla nad to temperaturo začela rositi. Ob previsoki temperaturi v notranjosti vozila postanete tudi zaspani, to opozorilo še posebej velja za vožnje ponoči ali daljše poti.
8. Če vas začne zanašati, ostanite mirni
Veliko voznikov še nikoli ni doživelo zanašanja vozila na cesti. A izguba nadzora nad vozilom je resnično grozen občutek, a kljub temu je najpomembneje, da ostanete mirni. Če vas začne zanašati, vozilo nežno usmerjajte naravnost. Pod nobenim pogojem ne smete stopiti na zavoro, saj bo zaradi tega vozilo zdrsnilo po površini s še manj nadzora.
Vozniške veščine za več varnosti
Člani programa ZAME se lahko na tečaj varne vožnje za avtomobiliste v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem odpravite 15 % ceneje. Tam boste lahko doživeli zdrs vozila in preizkusili, kako ravnati.
9. Vključite zasenčene luči in meglenke
Če se snežni metež okrepi med vožnjo, morate nujno povečati vidljivost. Ko je vidljivost manjša od 50 metrov, je največja dovoljena hitrost 50 km/h. V takih pogojih se praviloma uporabljajo zasenčeni žarometi ali meglenke, lahko pa tudi kombinacija obeh. Zakon o prevozih v cestnem prometu (ZPCP) določa, da je uporaba meglenk dovoljena le, kadar je vidljivost manjša od 50 metrov, to pomeni, da z vklopljenimi meglenkami lahko vozite največ 50 km/h. Zadnje meglenke pa niso dovoljene, če za vozilom vozi drugo vozilo na kratki razdalji (na primer v koloni).
10. Izogibajte se vožnji po kolesnicah na cesti
Vožnja po kolesnicah, ki jih je ustvaril promet, lahko predstavlja resno tveganje v zimskih razmerah. Te kolesnice so pogosto bolj spolzke, kar povečuje možnost zdrsa, zato vam vožnjo po kolesnicah odsvetujemo.
Priprava avta na zimo
Vožnja v snegu je izziv za mnoge voznike. Za varnost v zimskem času je potrebno upoštevati tudi nekaj pravil, z zimsko opremo na čelu.
- V Sloveniji je zimska oprema obvezna v času od 15. novembra do 15. marca, v zimskih voznih razmerah pa tudi zunaj tega obdobja. Pri izbiri pnevmatik si lahko pomagate z raznimi neodvisnimi testi, objavljenimi na spletu.
- Vozila morajo biti očiščena snega in ledu, saj ta lahko hitro poškodujeta npr. vaše brisalce ali druge udeležence v prometu.
- Prav tako morajo biti očiščena vsa stekla in luči, saj s tem zagotovite dobro vidljivost.
Kaj še? Preden sedete za volan, morate nujno preveriti delovanje vozila. Pri tem mislimo na:
- delovanje luči, kar je ključnega pomena za večjo vidljivost,
- delovanje sistema ogrevanja oziroma klimatske naprave,
- preveriti morate tudi zavore in krmiljenje.
Pozornost namenite tudi:
- polnemu rezervoarju goriva oziroma napolnjeni bateriji: če vas ujame močno sneženje, bo sistem ogrevanja povečal porabo goriva oziroma elektrike,
- poskrbite, da imate dobre brisalce in dovolj tekočine za vetrobransko steklo z močnim sredstvom proti zmrzovanju,
- preverite stanje akumulatorja, saj zaradi nizkih temperatur naprave v vozilu porabijo več energije, zato se akumulator hitreje izprazni.
Poskrbite, da boste imeli v vozilu tudi povsem praktično opremo za vožnjo v snegu. V prtljažniku imejte vedno strgalo za led, metlico za čiščenje snega in lopato za sneg. Ne pozabite na tople odeje in trikotnik za primer nezgode. Tudi opozorilna luč ne bo odveč.
Kaj storiti, če obtičite v snegu?
Prvo pravilo, če obtičite v snegu, je, da ostanete v vozilu. Motor pustite teči, saj s tem preprečite, da bi se izpraznil akumulator. Če je to mogoče, se poskusite ustaviti ob robu ceste. Občasno prezračite notranjost vozila. Iz zagate vam lahko pomaga avto asistenca.
Dobra zavarovalna polica za vozilo je vedno najboljše jamstvo, da ste med vožnjo mirni in se lahko zanesete, da v primeru nezgode ne boste ostali sami. Z avtomobilskim zavarovanjem vozite brez nepotrebnih skrbi, vseeno pa pazite, da vas zimske razmere ne ujamejo nepripravljene.