
Najhuje je, če do težav pride v slabem vremenu, v hudem mrazu, pod žgočim soncem, ko so v avtu otroci ali ko se vam mudi na sestanek. Skratka, poškodovana ali predrta pnevmatika je vedno neprijetna situacija, ki še tako mirnega voznika lahko spravi v slabo voljo.
Marsikdo se prav zato ob sklepanju zavarovanja za avto odloči tudi za kritje Avto asistenca XL, ki pokriva stroške popravila pnevmatike ob manjših poškodbah ali del stroškov za novo pnevmatiko pri večjih poškodbah, nastalih v Sloveniji.
Pnevmatike za avto: kaj lahko povzroči poškodbe?
Preden se lotimo korakov za pravilno menjavo pnevmatik, poglejmo, kateri so pogosti vzroki za predrto pnevmatiko in druge zaplete.
Udarec ob robnik ali luknje na cesti
Največja nevarnost udarnih jam je v tem, da jih vozniki zaradi vode, ki se nabere v njih, pogosto ne prepoznajo kot nevarnost na cesti, oziroma jih zamenjajo za nedolžne luže. Tudi če vožnjo prilagodite vodi na cesti, udarna jama še vedno lahko povzroči poškodbo.
👉 Udarne jame in robniki: zaščita avtomobila pred poškodbami
Predmeti na cesti
Vzrok za poškodbe pnevmatik so tudi ostri predmeti na cesti, kot so denimo črepinje (steklo), različni kovinski predmeti (vijaki, žeblji, kosi pločevine …) ter večji ostri kamni. Slednji so še posebej nevarni na zavitih cestah ob pobočjih, s katerih se lahko zakotalijo na cesto in voznike presenetijo. Če na pesku, mokrem listju ali poledenelih površinah pnevmatike izgubijo oprijem, je oster kamen nevaren tako za predrtje pnevmatike, če poleti izpod pnevmatike pa tudi za steklo zadaj vozečega vozila.
Prekomerno napihnjene pnevmatike ali prenizek tlak v pnevmatikah
Pretirano napihnjena pnevmatika ima manjšo stično površino z voziščem, kar zmanjšuje oprijem, povečuje obrabo na sredini pnevmatike in povečuje tveganje za poškodbe.
Prenizek tlak nasprotno povzroča večji upor, neenakomerno obrabo na robovih, pregrevanje ter slabšo vodljivost in učinkovitost vozila.
Staranje ali obraba pnevmatik
Staranje in obraba pnevmatik zmanjšujeta njihovo varnost in zmogljivost. Redno preverjanje profila pnevmatik, razpok in starosti je ključnega pomena za varno vožnjo. Svetuje se, da pnevmatike uporabljamo od 6 do 8 let tudi zaradi staranja materiala, ki povzroča izgubo prožnosti in oprijema, čeprav ima pnevmatika morda še vedno sprejemljivo globino profila.
👉 Glede primerne ohranjenosti pnevmatike je koristno poznati tudi oznake na gumah. Primer branja starosti pnevmatike na oznaki 195/65 R15 81T DOT 3214: [DOT 3214] podatek pomeni, da je bila pnevmatika izdelana v 32. tednu leta 2014. Druge oznake na pnevmatikah spoznajte v zapisu, kjer vam pomagamo z razlago, kako izbrati prave pnevmatike za vaš avto?
Nepravilna namestitev ali slaba poravnava koles
Nepravilna namestitev ali slaba poravnava koles povzroča neenakomerno obrabo pnevmatik, zmanjšano stabilnost in slabšo vodljivost vozila. Poleg obremenitve za pnevmatike nepravilna namestitev povzroči tudi večjo porabo goriva ter nevarnost zdrsa ali izgube nadzora nad vozilom.
Zagotovo bodo specializirani mojstri najbolje oskrbeli vaše pnevmatike, a kaj, če se morate kljub temu znajti sami?
Gumidefekt! Kaj pa zdaj?

Zgodba, ki jo pozna marsikateri voznik: zjutraj se še rahlo zaspani peljete proti službi, ko se avto začne nenavadno zibati, izpod podvozja pa prihajajo čudni zvoki. Ustavite, zunaj seveda sneži ali dežuje, vi pa že malo zamujate. Izstopite iz avta in hitro ugotovite, da je ena izmed pnevmatik prazna, krivec pa je manjši žebljiček, ki se je kot nalašč zapičil naravnost v sredino gume.
Najprej je pomembno, da varno ustavite vozilo. Tudi v nujnih primerih je ustavljanje na avtocesti lahko izjemno nevarno. Ko ste se enkrat varno zaustavili ob cesti in avto umaknili s ceste, je postopek sledeč.
- Označite kraj nesreče oziroma na stoječe vozilo in nase opozorite z varnostnim trikotnikom ter drugimi opozorilnimi sredstvi:
- prižgite vse štiri smernike,
- oblecite varnostni odsevni jopič (tudi, če se vam zdi še dovolj svetlo),
- pravilno postavite varnostni trikotnik.
- Pripravite si osnovno opremo za nujne primere s pnevmatikami (ta naj bo vedno v vašem avtomobilu):
- rezervna guma, priporočljivi so tudi pena, set ali kit za popravilo pnevmatike ter
- dvigalka za avto in ključ za vijake.
Priročna bo tudi svetilka za delo v temi.
- Podstavite zagozde pod pnevmatiki, ki sta na nasprotni strani kot počena guma. Nato podstavite dvigalko na ustrezno mesto najbližje prazni gumi in jo malenkost dvignite, vendar naj bo guma še vedno trdno na tleh.
- Snemite okrasni pokrov (če je nameščen) in po sistemu križ-kraž (4 vijaki) ali zvezda (5 vijakov) odtegnite vijake, vendar jih ne odvijte do konca. Če se kateri od vijakov ne da odviti, ne skačite po ključu, pač pa uporabite vzvod in počasno povečevanje sile, sicer boste vijak zlomili.
- Z dvigalko dvignite vozilo, da se guma dvigne od tal oziroma toliko, da boste lahko namestili rezervno in se ne bo dotikala tal. Ni potrebe po dviganju avta pol metra visoko. Odvijte vse vijake do konca in snemite gumo.
- Namestite rezervno gumo, privijte vijake in jih s ključem (križ – kraž, zvezda) zategnite, vendar ne do konca.
- Spustite gumo in šele nato do konca zategnite vijake (spet brez skakanja po ključu), če imate merilec, preverite tlak v gumi in namestite okrasni pokrov.
- Pospravite dvigalko in trikotnik, s križnim ključem pa čez nekaj sto metrov previdne vožnje še enkrat preverite, če so vsi vijaki dovolj zategnjeni.
- Za konec obvezen korak: ustavite se pri vulkanizerju, ki bo preveril stanje vozila.
Še nekaj uporabnih nasvetov
Priporočamo, da imate v avtu kot dodatno opremo tudi podlogo za na tla, da se izognete umazanim oblačilom pri menjavi, ter rokavice za boljši oprijem in čiste roke.
Ker je najboljše zavarovanje vaše ravnanje, je pomembno, da redno preverjate tlak v vseh pnevmatikah, vključno z rezervno gumo. Tako boste vozili varneje in obenem podaljšali življenjsko dobo pnevmatik.
Ko kupite novo vozilo, je priporočljivo, da takoj preverite, kje so dvigalka za avto, orodje in rezervna guma (v prtljažnem prostoru ali pod vozilom?) oziroma ali ima vozilo rezervno gumo ali poseben komplet za popravilo pnevmatike. Tako boste v neprijetni situaciji takoj vedeli, kje imate opremo in kakšna je.
Kdaj vam avto asistenca pomaga ob težavah s pnevmatikam?
Že na začetku smo omenili – če se s težavami s pnevmatikami ne želite spopadati sami, je najbolje, da ob avtomobilskem zavarovanju sklenete tudi zavarovaje avto asistence. Ta vam lahko na pomoč priskoči tako ob manjših poškodbah kot tudi pri večjih težavah, ko je potrebna zamenjava.
Manjše poškodbe, na primer prazne pnevmatike, ki jih je mogoče urediti na licu mesta, so krite v vseh paketih avto asistence in vključujejo pomoč v tujini ali v Sloveniji.
Za kritje stroškov popravil večjih poškodb pnevmatike, kot tudi ustreznega deleža nove pnevmatike, pa potrebujete največji paket, Avto asistenco XL, ki poleg kritja popravil manjših in večjih poškodb pnevmatik:
- krije tudi stroške zaradi točenja napačnega goriva,
- založi denar za popravilo večje okvare ali poškodbe vozila v tujini.
👉 Koristno je vedeti: Kaj storiti ob napačnem točenju goriva?
Z urejeno Avto asistenco XL lahko v primeru počene pnevmatike pokličete številko 080 88 48 (ali +386 (0)5 66 28 500 v tujini). V asistenčnem centru bodo prek pooblaščenega izvajalca poskrbeli za strokovno popravilo oziroma menjavo poškodovane pnevmatike, če bo mogoče kar na licu mesta. Tako se ne boste mučili z menjavo.
Če ste veliko na cesti, je Avto asistenca XL »obvezna oprema«.