13.03.2025 | 7 min branja | Podjetje
Vožnja službenega vozila pod vplivom alkohola

Po službeni dolžnosti se odpravite na konferenco v Portorož. Med vožnjo vam poči pnevmatika, za trenutek izgubite nadzor nad vozilom in trčite v avtomobil pred vami. Na srečo nihče ni poškodovan, a ker ste vozili službeno vozilo, se postavi vprašanje odgovornosti za stroške, nastale v nesreči.
Kdo v tem primeru nosi stroške? Zaposleni, ki je upravljal službeno vozilo, ali podjetje, ki ga je napotilo? Katera zavarovalnica mora kriti nastalo škodo? Kaj pa, če je bil za volanom službenega vozila zaposleni pod vplivom alkohola?
Vožnja službenega vozila prinaša posebno etično odgovornost, saj voznik ne skrbi samo za svojo varnost, temveč tudi za varnost drugih udeležencev v prometu, obenem pa predstavlja podjetje. Ravnati mora skladno z zakonom in upoštevati vse varnostne predpise.
V nasvetu pojasnjujemo, kako se obravnava škodnih dogodkov spremeni, če je vozilo službeno. Še prej pa nekaj besed o razliki med avtomobilskim zavarovanjem za fizične in pravne osebe.
Kako se običajno zavarujejo službena vozila?
Vsa službena vozila morajo imeti sklenjeno zavarovanje avtomobilske odgovornosti (AO), kasko zavarovanje pa je stvar odločitve. Obseg kritij, vključenih v avtomobilsko zavarovanje za pravne osebe, je enak, kot pri fizičnih osebah. Škodna pogostost pri pravnih osebah pa je višja, kar je razumljivo, saj so pravne osebe (npr. z osebnimi vozili) praviloma precej več "na cesti" in prevozijo več kilometrov kot fizične osebe. Zato ni zanemarljivo, da se več kot 50 % pravnih oseb odloči za vsaj eno od kasko kritij, najpogosteje za kritje poškodb stekel in trka z živalmi (vir: zavarovalnica Generali).
Nesreče s službenimi vozili namreč lahko povzročijo visoke stroške popravil, odškodnin in pravnih postopkov. Poleg tega izguba vozila vpliva na produktivnost, nesreče pa lahko škodijo tudi ugledu podjetja. Ustrezno zavarovanje, kot je kasko zavarovanje, lahko pomaga pokriti stroške škode in odgovornosti, ter zmanjša finančno tveganje in zaščiti ugled podjetja.
Obravnava škode je enaka tako za fizične kot pravne osebe, razlika pa je v premiji
Ker so škodni dogodki pri pravnih osebah pogostejši, je premija lahko višja. Po drugi strani se pri določenih pravnih osebah (in glede na vrsto vozila) pri izračunu zavarovalne premije upošteva vrednost vozila brez DDV, kar omogoča prihranek. Na primer, avtomobil, ki je pri izračunu premije za fizično osebo vreden 50.000 evrov, je lahko za pravno osebo vreden 40.000 evrov. Prav tako se izplačilo škode za pravne osebe opravi brez DDV. Ta razlika izhaja iz davčne zakonodaje, ki omogoča uveljavljanje povračila vstopnega davka.
Ste vedeli, da pravne osebe povzročijo približno 40 % več škod kot fizične osebe? (vir: zavarovalnica Generali)
Kako naj torej avto zavaruje podjetnik, ki vozilo uporablja pri delu? Podjetnik, ki bo edini uporabljal vozilo, se lahko na polici navede kot izključni voznik, kar mu prinese popust. Če pa v tem primeru vozilo uporabi drug voznik in povzroči škodo, se zavarovalnina zmanjša.
Ali lahko zaposleni službeno vozilo uporabljajo v zasebne namene?
O tem odloča delodajalec, odločitev pa vpliva na boniteto. Boniteta za službeno vozilo se obračuna, kadar je službeno vozilo na voljo fizičnim osebam za osebno uporabo, torej v zasebne namene. V tem primeru se šteje, da zaposleni ali uporabnik vozilo uporablja tudi izven službenih obveznosti, kar pomeni, da mora za to poravnati določeno davčno obveznost.
Izračun bonitete za službeno vozilo se naredi na podlagi vrednosti vozila in obdobja uporabe v zasebne namene. Ta znesek se nato všteva v obdavčljivi dohodek posameznika, kar pomeni, da je obdavčen kot del dohodka. Zakonodaja določa natančna pravila za obračun bonitete, ki se lahko prilagajajo glede na vrsto vozila in pogostost njegove uporabe.
Katera so najbolj tipična tveganja za vaš posel
Odgovorite na nekaj preprostih vprašanj in preverite, za katera tveganja v svojem poslu najbolj potrebujete zavarovanje.
Kdo krije škodo v primeru nesreče s službenim vozilom?
Pri AO zavarovanju se škoda, ki jo zavarovanec oziroma delavec, ki je vozil službeno vozilo, povzroči tretjim osebam, krije iz zavarovanja AO.
A zavarovanje avtomobilske odgovornosti ščiti le oškodovanca in zagotavlja, da bo njegova škoda povrnjena. Zaposleni v tem primeru nima nobenih stroškov. Kaj pa stroški na vozilu povzročitelja oziroma na službenem vozilu?
Za stroške popravila službenega vozila, bo poskrbela zavarovalnica iz kasko zavarovanja, če je tako zavarovanje sklenjeno. Če ni, se podjetje lahko odloči terjati povračilo stroškov od zaposlenega, je pa to redka praksa. Izjema je, kadar je zaposleni na primer vozil pod vplivom alkohola.
Če zaposleni vozi pod vplivom alkohola, je na podlagi dogovora na polici (plačilu dodatne premije) upravičen do povračila stroškov. To določilo ne velja, če je upravičeni uporabnik lastnik, solastnik ali družbenik podjetja, ki mu pripada vozilo. Doplačilo na polici je možno za vse vrste vozil, razen za osebna vozila.
Če pa bo delavec v takšnem stanju povzročil škodo drugemu, bo zavarovalnica plačala škodo oškodovancu, vendar bo nato praviloma ta znesek terjala od delodajalca. Zavarovalnica ima pravico zahtevati povračilo stroškov, ki trenutno znaša največ 13.560 evrov. Ta znesek je določen z Zakonom o obveznih zavarovanjih v prometu (ZOZP) in se usklajuje glede na rast cen. Delodajalec mora sredstva od delavca pridobiti sam.
Zapleteno?
Zakon o delovnih razmerjih v 177. členu glede odškodninske odgovornosti delavcev namreč določa, da je v primeru namerne nesreče ali nesreče iz hude malomarnosti zaposleni škodo dolžan povrniti sam – o hudi malomarnosti pri prometnih nesrečah govorimo v primeru:
- vožnje pod vplivom alkohola,
- prehitre vožnje,
- neupoštevanja cestnoprometnih pravil ipd.
Vožnja pod vplivom alkohola v službenem vozilu
Vožnja (naj bo službenem ali zasebnem vozilu) in alkohol nikakor ne gresta skupaj. Vožnja pod vplivom alkohola in alkohol še vedno predstavljata enega glavnih dejavnikov tveganja za prometne nesreče. Alkohol zmanjša sposobnost voznika za hitro in ustrezno odzivanje na prometne situacije, povišana raven alkohola v krvi pa vpliva na koordinacijo, pozornost, oceno razdalj in hitrost, kar povečuje verjetnost za prometno nesrečo. Vozniki pod vplivom alkohola so pogosto razlog za hujše nesreče, poškodbe in smrtne žrtve.
Če zaposleni pod vplivom alkohola ali namenoma poškoduje vozilo delodajalca, zavarovalnica zahtevek iz kasko zavarovanja odkloni. Odškodninski zahtevek iz avtomobilske odgovornosti pa bo zavarovalnica poravnala, a bo nato uveljavljala regresni zahtevek - oziroma zahtevala povračilo izplačane odškodnine do največ 13.560 evrov.
V Sloveniji je prometna zakonodaja glede alkohola na cesti jasna. Voznikom, pri katerih stopnja alkohola v krvi presega dovoljeno mejo, grozi visoka denarna kazen, odvzem vozniškega dovoljenja in v nekaterih primerih tudi zaporna kazen.
Za "običajne" voznike kategorije B je dovoljena stopnja alkohola v krvi 0,50 grama na kilogram krvi oziroma do 0,24 miligrama alkohola na liter izdihanega zraka, pod pogojem, da tudi pri nižji koncentraciji alkohola ne kažejo znakov motenj v vedenju, ki bi lahko vplivale na varno vožnjo. Za začetnike, poklicne voznike, učitelje vožnje in nekatere druge skupine pa velja popolna treznost, kar pomeni 0,0 alkohola v krvi.
Službeno vozilo in druge nepredvidljive situacije na cesti
Redno vzdrževanje službenih vozil, vključno s pregledi pnevmatik, je ključno za zmanjšanje tveganja za nesreče. Obrabljene pnevmatike povečujejo možnost okvar in slabe oprijemljivosti na cesti, kar lahko privede do nesreč. Redni pregledi, spremljanje tlaka in zamenjava pnevmatik pravočasno izboljšajo varnost in zmanjšajo tveganje.
K vzdrževanju je smiselno priključiti še:
Avtomobilsko asistenco lahko zaposleni uporabljajo na enak način, kot ko vozijo svoj osebni avto. V primeru težav voznik, ki ima dovoljenje za uporabo službenega vozila, pokliče asistenco. Idealen scenarij je, da ob klicu navede številko zavarovalne police. Ker pa se pogosto zgodi, da ta v službenih vozilih ni pri roki, lahko asistenca preveri kritje tudi na podlagi registrske številke vozila.
Pogosta vprašanja o zavarovanju službenih vozil
1. Kako prijaviti škodo za službeno vozilo?
Prijava škode je enaka kot pri fizičnih osebah. Ko zavarovalnica prejme zahtevek, ki izhaja iz zavarovanja avtomobilske odgovornosti, pošlje obrazec za prijavo škodnega primera zavarovancu. Pri kasko zavarovanju zavarovalni primer praviloma prijavi delodajalec, ki lahko pri tem uporabi spletno prijavo.
Vrste škod z osebnimi vozili se med fizičnimi in pravnimi osebami ne razlikujejo. (vir: Generali)
2. Kako lahko podjetje prihrani pri zavarovanju vozila?
Podobno kot pri fizičnih osebah velja, da več sklenjenih zavarovanj pri isti zavarovalnici prinese višji popust. Zato je dobro imeti vsa zavarovanja združena v paketu pri zavarovalnici Generali.
3. Osebna odgovornost zaposlenih in usposabljanje
Redno usposabljanje za varno vožnjo je ključno za zmanjšanje tveganja nesreč, še posebej v slabih vremenskih razmerah ali na zahtevnih cestah. Zaposleni, usposobljeni za obvladovanje takih situacij, so bolje pripravljeni na kritične trenutke. Poleg osnovnih tečajev lahko podjetja poiščejo tudi dodatne možnosti, kot so tečaji vožnje po snegu ali dinamične vožnje, ki izboljšajo sposobnost hitrega odziva in zmanjšajo tveganje za nesreče. Poudarjanje osebne odgovornosti zaposlenih za varnost pripomore k večji varnosti na cesti.
Prometne nesreče pa niso edini strošek službenih vozil. Prihranite na gorivu tako, da zaposlene spodbudite, da se vozijo skupaj. Za odhod ali prihod na delo naj osebni avto ne bo edina izbira, preberite, kako to dosegamo v zavarovalnici Generali.